Online marketing
Tidligere var virksomheder nødt til at stole på traditionelle markedsføringsmetoder for at nå deres målgrupper. Dette involverede normalt dyre trykte annoncer eller tv-reklamer, som kunne være vanskelige at spore med hensyn til effektivitet.
Med internettets fremkomst har virksomhederne nu en række nye værktøjer til rådighed til at nå ud til potentielle kunder.
Online markedsføring er et bredt begreb, der kan henvise til en lang række strategier, lige fra søgemaskineoptimering til kampagner på sociale medier.
Det smukke ved online markedsføring er, at det er relativt nemt at spore resultaterne. Hvis en virksomhed f.eks. oplever en stigning i webtrafikken efter lanceringen af en ny onlinekampagne, kan den være sikker på, at dens markedsføringsindsats giver resultater. Med traditionel markedsføring kan det være langt vanskeligere at vurdere, om en kampagne er vellykket eller ej. Efterhånden som flere og flere virksomheder går over til digital markedsføring, bliver det klart, at online markedsføring er kommet for at blive.