Fordele og ulemper ved et sortimentsudbud
Et sortimentsudbud er et udbud, der konkurrenceudsætter hele eller meget store dele af en leverandørs sortiment.
Fordele
Et sortimentsudbud giver
- køkkenerne mulighed for at købe de økologiske og lokale varer, der indgår i leverandørens sortiment
- køkkenerne mulighed for at finde og afprøve nye varer.
- Mulighed for at nye varer kan komme ind i sortimentet og med det samme være omfattet af den gældende rabataftale
- køkkenerne adgang til leverandørtilbud og producentkampagner
- Mulighed for at handle til dagspriser minus rabat og giver dermed køkkenerne motivation til at købe ind efter sæson og tilbud, hvorved de optimerer deres indkøb i forhold til budgettet.
Ulemper
Sortimentsudbud
- samler ikke volumen på få varer, så leverandøren kan ikke forhandle bedre priser fra sine underleverandører
- kræver at køkkenerne og indkøberne selv holder øje med prisen på varen, der kan ændre sig dagligt
- kan give udfordringer, når man skal sammensætte indkøbskurven og knytte mængder til den, som repræsenterer det forventede fremtidige indkøb.