Ny Nordisk køkkenmanifest inspirerede til fødevarestrategi

I 2007 lancerede den daværende regering en strategi for finsk madkultur, hvor den lokale fødevaresektor blev set som et fremtidigt vækstområde. I 2011 blev udarbejdet to udviklingsprogrammer for hhv. lokale og økologiske fødevarer med udviklingsmål frem mod 2020. Idégrundlaget for at fokusere og udvikle en fødevarestrategi var det nye nordiske køkkenmanifest, som blev formuleret i 2004.

SMV’er dominerer fødevaresektoren

Fødevareindustrien er den fjerde største sektor i Finland, og hele 96 % af alle fødevarevirksomheder i Finland er SMV’er med mindre end 50 ansatte. 73 % har mindre end 5 ansatte.

Denne case giver indblik i de nationale strategier samt indkøbsorganet IS-Hankita Aps, som står for omkring 200 udbudsprocesser om året og kommunen Eurajokis arbejde med at få flere lokale fødevarer i kommunens indkøbsaftale.